“Wij hebben oog voor kinderen. Niet alleen als het gaat om leren, maar we willen vooral dat kinderen goed in hun vel zitten, zich veilig voelen en zich vanuit vertrouwen kunnen ontwikkelen”, vertelt Wilke Vlieger met overtuiging. Wilke is groepsleerkracht en gedragsdeskundige. De Bron is een ‘Gezonde school’ en beschikt over het themacertificaat ‘Welbevinden’.


Wilke: “Op onze school leren we met Kwink. Met behulp van Kwink leren de kinderen belangrijke lessen voor het leven. We oefenen hiermee namelijk de sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang: een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin preventieve aandacht is voor verstorend en negatief gedrag. Met Kwink werken we samen aan een prettige groep.
We geloven dat een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling voor een groot deel het resultaat is van veel oefenen. Door de preventieve, positieve groepsaanpak hopen we dat ‘reparaties achteraf’ vermeden kunnen worden. We hebben aandacht voor 5 gedragscompetenties, namelijk het leren kennen van jezelf, het leren om verstandige keuzes te maken, het leren om anderen te zien, het leren nadenken over wat we doen en het leren om goed om te gaan met een ander.
Leerlingen ontwikkelen deze vaardigheden om nu en later succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij. Vanuit een verhaal wordt er spelenderwijs (op niveau) van groep 1 tot en met 8 aandacht aan besteed. Met de karakters van de methode (dieren voor de groep 1 t/m 6 en Kaj en Tess voor de groepen 7 en 8) kunnen de kinderen zich identificeren en zetten we mooie stappen in onze eigen ontwikkeling.”
“Het welbevinden van kinderen zit niet alleen in omgang met anderen. We zien dat leerlingen die bijvoorbeeld moeite hebben met leren, opbloeien wanneer we hen aanspreken op andere talenten. We maken gebruik van voorstellingen, workshops of het leerorkest van Cultuurkust. Daarnaast hebben wij een cultuurwerkgroep die cultuuractiviteiten organiseert of vakdocenten inhuurt voor muziek-, drama- of creatieve lessen.” Wilke: “Kinderen die zich daarnaast gehoord voelen, gedragen zich vaak ook verantwoordelijker. We geven leerlingen uit de bovenbouw daarom zeggenschap via een leerlingpanel. De directeur gaat in gesprek met twee leerlingen uit elke bovenbouwgroep. Dit leerlingpanel heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het schoolplein aantrekkelijker gemaakt is.”
