Veilig spelen en ontwikkelen

Veilig spelen en ontwikkelen

Welbevinden leerlingen

Veilig spelen en ontwikkelen

“Wij hebben oog voor kinderen. Niet alleen als het gaat om leren, maar we willen vooral dat kinderen goed in hun vel zitten, zich veilig voelen en zich vanuit vertrouwen kunnen ontwikkelen”, vertelt Wilke Vlieger met overtuiging. Wilke is groepsleerkracht en gedragsdeskundige. De Bron is een ‘Gezonde school’ en beschikt over het themacertificaat ‘Welbevinden’.

Image

Schoolbrede aanpak

“We zijn een school waar leerlingen veilig kunnen spelen en ontwikkelen. Daar hebben we de laatste jaren enthousiast aan gewerkt. Dat is terug te zien in de rust en de omgang tussen leerlingen.” Wilke vertelt hoe dat gaat: “Aan het begin van het schooljaar nemen we uitgebreid de tijd om in alle groepen het gewenst gedrag te bespreken. Bij alle groepen starten we dan met de lessen van Kwink, onze methode voor het sociaal emotioneel leren. Daarin staat vooral centraal wat je eigen rol is in de omgang met anderen. Deze aanpak breiden we in de bovenbouwgroepen uit met het aanbieden van onze kernwaarden.”
Image

Kwink

Wilke: “Op onze school leren we met Kwink. Met behulp van Kwink leren de kinderen belangrijke lessen voor het leven. We oefenen hiermee namelijk de sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang: een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin preventieve aandacht is voor verstorend en negatief gedrag. Met Kwink werken we samen aan een prettige groep.

We geloven dat een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling voor een groot deel het resultaat is van veel oefenen. Door de preventieve, positieve groepsaanpak hopen we dat ‘reparaties achteraf’ vermeden kunnen worden. We hebben aandacht voor 5 gedragscompetenties, namelijk het leren kennen van jezelf, het leren om verstandige keuzes te maken, het leren om anderen te zien, het leren nadenken over wat we doen en het leren om goed om te gaan met een ander.

Leerlingen ontwikkelen deze vaardigheden om nu en later succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij. Vanuit een verhaal wordt er spelenderwijs (op niveau) van groep 1 tot en met 8 aandacht aan besteed. Met de karakters van de methode (dieren voor de groep 1 t/m 6 en Kaj en Tess voor de groepen 7 en 8) kunnen de kinderen zich identificeren en zetten we mooie stappen in onze eigen ontwikkeling.”

Kernwaarden

“In de bovenbouw introduceren we onze kernwaarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Dat geeft meer diepgang aan wat we oefenen met Kwink”, gaat Wilke verder. “Je gaat met respect met elkaar om. Met je gedrag laat je zien aan anderen dat je meewerkt aan een veilige omgeving voor iedereen en je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Leerkrachten reageren op dezelfde positieve manier op gedrag. We benoemen het gedrag dat we willen zien.”

“Wij hebben oog voor alle kinderen.”

Welbevinden ondersteunen

“Het welbevinden van kinderen zit niet alleen in omgang met anderen. We zien dat leerlingen die bijvoorbeeld moeite hebben met leren, opbloeien wanneer we hen aanspreken op andere talenten. We maken gebruik van voorstellingen, workshops of het leerorkest van Cultuurkust. Daarnaast hebben wij een cultuurwerkgroep die cultuuractiviteiten organiseert of vakdocenten inhuurt voor muziek-, drama- of creatieve lessen.” Wilke: “Kinderen die zich daarnaast gehoord voelen, gedragen zich vaak ook verantwoordelijker. We geven leerlingen uit de bovenbouw daarom zeggenschap via een leerlingpanel. De directeur gaat in gesprek met twee leerlingen uit elke bovenbouwgroep. Dit leerlingpanel heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het schoolplein aantrekkelijker gemaakt is.”

Een veilige school

“Als het even niet goed gaat met een leerling maken we gebruik van onze ‘deëscalatieladder’. Dit is een model met zes treden, geschikt voor de kinderen van groep 5 tot en met 8. Elke trede biedt de juiste acties om te reageren op escalerend gedrag. Bij elke trede worden ook de ouders betrokken. Doordat we ons heel erg focussen op het welbevinden van de leerlingen hoeven we de ‘deëscalatieladder’ gelukkig nauwelijks in te zetten”, vertelt Wilke trots. “Dat is uiteindelijk natuurlijk precies hoe we het graag zien!”
Image