Verbinden, ontwikkelen en uitdagen met hoofd, hart en handen

Verbinden, ontwikkelen en uitdagen met hoofd, hart en handen

Identiteit

Verbinden, ontwikkelen en uitdagen met hoofd, hart en handen

De identiteit van De Olijfboom is stevig geworteld in de visie om kinderen te verbinden, te ontwikkelen en uit te dagen. Deze drie pijlers komen in alle lagen van de school terug en geven richting aan de manier waarop kinderen hier leren en opgroeien. Mattheo Pijnacker Hordijk, directeur van De Olijfboom, vertelt: “Wij willen dat onze kinderen opgroeien tot gelukkige wereldburgers die weten dat ze waardevol en van betekenis kunnen zijn.” Om dat te bereiken, werkt De Olijfboom vanuit een benadering van hoofd, hart en handen.

Image

Verbinden

“Bij De Olijfboom zien we verbinden als het fundament van wie we zijn,” legt Mattheo uit. “Door verhalen en tradities samen te delen, ontstaat een gevoel van gemeenschap.” Zo begint elke dag met een dagopening waarin de kinderen samen zingen, bidden en luisteren naar een verhaal. Maar verbinden gaat verder dan alleen de schoolmuren. “Tijdens onze kerstviering organiseren we een wandeltheater door de buurt. Ouders en kinderen lopen samen een sfeervol verlichte route langs verschillende tableaus, waarin het kerstverhaal wordt uitgebeeld door de kinderen zelf,” vertelt hij. Het theater eindigt op het schoolplein, waar iedereen geniet van warme chocolademelk en kerstlekkernijen bij een levende kerststal. “ In het donker, omringd door lichtjes en de stralende gezichten van de kinderen, voelt iedereen zich echt verbonden,” zegt Mattheo opgewekt.

Ontwikkelen

“Wij willen dat kinderen met hun hoofd leren, met hun hart voelen en met hun handen gaan bijdragen,” legt Mattheo uit. “Bij het hoofd gaat het om kennis en verhalen, om de dagopening en de lessen die we bieden. Bij het hart draait het om de beleving en om samen vieren – kinderen leren niet alleen wat ze waard zijn, maar voelen dat ook echt.” De school biedt kinderen verschillende projecten waarin zij hun handen uit de mouwen kunnen steken. “We vullen schoenendozen voor kinderen in Moldavië, maken kerstkaarten voor ouderen en helpen soms zelfs bij een lokale actie voor de voedselbank. Zo leren kinderen wat het betekent om er voor anderen te zijn,” licht hij toe. Bij De Olijfboom leren kinderen zich te ontwikkelen op een manier die aansluit bij wie ze zijn.

Uitdagen

“Uitdagen betekent dat we kinderen niet alleen kennis meegeven, maar ze ook aansporen om het beste uit zichzelf te halen,” zegt Mattheo. “Bij ons draait het om nieuwsgierig blijven en openstaan voor nieuwe ervaringen.” De christelijke identiteit van De Olijfboom vormt een waardevol fundament voor deze uitdaging, maar is tegelijkertijd breed en inclusief. “Iedereen is hier welkom,” benadrukt Mattheo. “We verwachten van ouders niet dat ze een specifieke achtergrond hebben, maar wel dat ze onze waarden onderschrijven en willen meewerken aan een fijne gemeenschap.” Ouders worden actief betrokken in het schoolleven en uitgenodigd om aan verschillende activiteiten deel te nemen, zoals koffieochtenden en het ondersteunen van buitenschoolse activiteiten.

“Wij willen dat onze kinderen opgroeien tot gelukkige wereldburgers.”

Image
Image

Verbonden met de natuur en de omgeving

Naast sociale verbinding is er bij De Olijfboom ook een sterke verbondenheid met de natuur. De school, gelegen aan de rand van een bos, biedt kinderen de kans om elke dag de natuur te ervaren. “We laten kinderen zien dat wij mensen rentmeesters zijn van de aarde,” vertelt Mattheo. “Op onze nieuwe locatie komt zelfs een echte olijfboom in de hal, als symbool van groei, zorg en verbondenheid.” De natuur is geïntegreerd in het dagelijkse leven op school, waarbij opvang- en kleutergroepen directe toegang hebben tot de buitenruimte.
De visie om te verbinden, te ontwikkelen en uit te dagen is wat De Olijfboom een plek maakt waar kinderen met plezier en vertrouwen kunnen groeien. “Wij nodigen ouders van harte uit om onze school te komen ontdekken en zelf te ervaren wat onze visie voor hun kind kan betekenen,” besluit Mattheo.