Lezen is dé basis voor ontwikkeling

Lezen is dé basis voor ontwikkeling

Leesonderwijs

Lezen is dé basis voor ontwikkeling

Op De Olijfboom staat lezen hoog op de agenda. “Lezen is de basis van alles,” zegt Anja van Keulen, leerkracht van groep 7 en taal- en leescoördinator. “Als je niet goed kunt lezen, wordt leren in alle andere vakken ook een uitdaging.” Lezen krijgt op De Olijfboom veel aandacht, niet alleen omdat het noodzakelijk is, maar ook om het leesplezier bij kinderen te stimuleren. “Wij willen dat kinderen een boek pakken omdat ze het leuk vinden, niet alleen omdat het moet,” aldus Anja.

Image

Functionele taal

Het leesonderwijs draait om twee belangrijke doelen: het bereiken van een goed leesniveau én het ontwikkelen van leesplezier. Anja: “We willen dat kinderen hun basisschooltijd afsluiten met een solide leesvaardigheid, maar minstens zo belangrijk vinden we dat ze genieten van lezen. Een kind dat plezier heeft in lezen, pakt vanzelf vaker een boek.” Om dat doel te bereiken, heeft De Olijfboom sinds kort een officiële ‘bibliotheek op school’, met gloednieuwe boeken en een nauwe samenwerking met de lokale bibliotheek. Daarnaast gebruiken de leerkrachten vanaf groep 4 een goede taal- en spellingsmethode, Staal, die de verbinding tussen lezen en schrijven duidelijk maakt. “Kinderen leren niet alleen spellen, maar ook hoe ze taal functioneel kunnen gebruiken, zoals een goede e-mail schrijven of een presentatie houden,” legt Anja uit. De lessen zijn zo ontworpen dat kinderen het belang van taal ervaren in hun dagelijks leven en toekomst, wat hun motivatie vergroot.

“Een kind dat leest, groeit op zoveel manieren!”

Samenwerking met ouders

Door het jaar heen organiseert de school verschillende leesactiviteiten, zoals de Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen. Tijdens de Kinderboekenweek leest elke leerkracht voor uit zijn of haar favoriete boek, en oudere kinderen lezen voor aan jongere kinderen. “Zo verbinden we alle groepen met elkaar door middel van lezen,” legt Anja uit. Als afsluiting mogen kinderen op de boekenmarkt boeken kopen en verkopen. “Het enthousiasme van kinderen en ouders bij zo’n boekenmarkt is prachtig om te zien.” Ouders helpen wekelijks mee in de schoolbibliotheek. Ze begeleiden kinderen bij het kiezen van een boek en bij het bijhouden van de uitleen. “We hopen dat deze betrokkenheid zich als een olievlek verspreidt naar andere ouders,” vertelt Anja. Door samen te werken wordt lezen een gedeelde ervaring.
Image
Image
Image

Rijke teksten

In de bibliotheek en klaslokalen kiest het team bewust voor boeken met rijke teksten die kinderen uitdagen en prikkelen. “We willen dat kinderen niet alleen lezen, maar ook denken over en zich verdiepen in wat ze lezen,” vertelt Anja. Daarnaast houden zij rekening met de christelijke identiteit van de school: geen boeken die in strijd zijn met de schoolwaarden. “We zoeken een balans tussen boeken die bij onze identiteit passen en verhalen die kinderen leren om open te staan voor de wereld,” voegt Anja toe.

Groeien door te lezen

De aanpak slaat aan, en dat is terug te zien in het enthousiasme van de kinderen. Anja merkt dat de methodes, activiteiten en de gevarieerde collectie van de schoolbibliotheek een groot verschil maken. “Soms wachten kinderen na schooltijd tot een nieuw boek beschikbaar is. Dat is prachtig om te zien,” zegt ze. Dankzij de inspirerende projecten, betrokken ouders en de aantrekkelijke boeken maken kinderen elke dag stappen in hun leesontwikkeling. “Een kind dat leest, groeit op zoveel manieren,” besluit Anja.