Functionele taal
Het leesonderwijs draait om twee belangrijke doelen: het bereiken van een goed leesniveau én het ontwikkelen van leesplezier. Anja: “We willen dat kinderen hun basisschooltijd afsluiten met een solide leesvaardigheid, maar minstens zo belangrijk vinden we dat ze genieten van lezen. Een kind dat plezier heeft in lezen, pakt vanzelf vaker een boek.” Om dat doel te bereiken, heeft De Olijfboom sinds kort een officiële ‘bibliotheek op school’, met gloednieuwe boeken en een nauwe samenwerking met de lokale bibliotheek. Daarnaast gebruiken de leerkrachten vanaf groep 4 een goede taal- en spellingsmethode, Staal, die de verbinding tussen lezen en schrijven duidelijk maakt. “Kinderen leren niet alleen spellen, maar ook hoe ze taal functioneel kunnen gebruiken, zoals een goede e-mail schrijven of een presentatie houden,” legt Anja uit. De lessen zijn zo ontworpen dat kinderen het belang van taal ervaren in hun dagelijks leven en toekomst, wat hun motivatie vergroot.